Жените от работилница “Седянка” връщат на мода бабините занаяти

Публикувано: вт, 14 май 2013 | Прегледи: 1139
Намали шрифта Увеличи шрифта
Руменка Михайлова с направена от нея наметка с вълна и коприна.

На 18 май в Сарафкината къща от пепеляшки в ежедневието, ще се превърнем в български принцеси. С тази покана за автентична седянка ни посрещат майсторките на плетивото и везмото.
Една от тях е Руменка Михайлова от Варна. Тя е майсторка на плъстенето, а от ръцете й са излязли уникални блузи, наметки и рокли, съчетание между вълна, коприна, лен и памук. Майсторката работи с по-съвременната нунофелт техника, произлязла от Япония. Въпреки далечните й корени, тя е последовател на българското копривщенско плъстене. Този начин на обработване на вълната е дошъл от номадите и хан Аспарух, обяснява Руменка Михайлова. Естествените материи позволяват да бъдат заплъстени с вълна, защото устройството на тъканите е сходно.
Техниката е това, което ви се случва със степан пуловер в пералнята, нагледно обяснява каква е същността на плъстенето белокосата майсторка. Когато сте невнимателни с прането, принудително получавате плъстене, а ние го правим с търкане с не много гореща вода, при което власинките на вълната и коприната се вплитат една в друга. Процесът е необратим, а от тук нататък е въпрос на въображение, казва майсторката.
Ако естетското ви чувство не се сдържи и си купите дреха, направена по техниката на плъстенето, колкото повече я перете, толкова по-различна можете да я направите. Поддръжката на тези дрехи е по-лесно от всякоя друга, обяснява Руменка Михайлова. Вълната е самопочистващ се материал, тя първо не задържа мръсотия по себе си, ако все пак се зацапа, леко изплакване на ръка в сапунена вода изчиства всичко. Ако се получи петно от вино например, няма проблем да се използва химия. Проблемът с тези дрехи е, че трябва задължително да се перат на ръка, а съвременната жена няма време за това, тя е свикнала всичко да слага в пералнята, дори да смесва бели с цветни дрехи, коментира майсторката на красивите бутикови блузи и наметки. Плъстената дреха се изстисква и при простирането и сушенето с ръце можете да й промените формата, да си създадете нова плоха или да акцентиране на някой детайл. Докато е мокра, вълната няма памет, както я сложите да съхне, така ще остане, съветва Руменка Михайлова.
Със занаяти майсторката казва, че се занимава от както се помни. Българската техника с плъстенето е била тотално забравена и се наложило да я възстановяват от унгарски плъстарки. Имаме запазени уникални експонати в музея в Копривщица от 16-17 век, но е нямало кой да разясни как са правени. Дълги години са търсили корените на този занаят, дори проучвайки райони в Кавказ. У нас Мариета Недкова с баща си, етнографа Йордан Костов, възстановяват технологията. От нея преди три години на плъстене се учи и Руменка Михайлова.
Здравка МАСЛЯНКОВА, сн. авторката

Повече в Общество
Затвори