„Истории в снимки“ – една френска фотоизложба с великотърновско участие

Публикувано на пн, 16 ян. 2017
241 четения

Великотърновският фотограф Найден Найденов отбеляза поредната си изява на сцената на фотографското изкуство в Клермон Феран – френския град, в който живее вече почти 15 години.

В студените януарски дни петнадесетината фотографи, участващи в експозицията „Истории в снимки“,  стоплиха емоциите с разностранните си таланти и артистичната си чувствителност. Годишната изложба, организирана от ORACLE (Регионален офис за културни връзки, обмен и сътрудничество), е не само част от художествената януарска програма на културната институция, но е посветена и на паметта на починалия през есента на 2016 г. клермонферански фотограф Тибо Фьойад.

До участие бяха допуснати само черно-бели фотографии, изпълнени по всички познати технологии – класическия аналогов метод „негатив – позитив“, изработени в лаборатории, или новия цифров метод чрез принтиране върху хартия. И както често споделя Найден Найденов: „Въпреки различната технология, фотографията е една – крайният продукт винаги е снимка, която или се харесва, или не, независимо как, при какви условия и на каква цена е направена. Важно е посланието, което отправя кадърът…“

Посланията действително внушават търсени и промислени емоции и разкриват оригиналното светоусещане на своите автори. 100-ината фотографии, разположени тематично в една от големите зали на Дома на културата в града, представят конкретно подбрани авторски разработки – репортажни снимки от боксьорски мачове или стрийт наблюдения, или типични национални черти, уловени в портрета на човешкото лице, или търсена макрогеометрична хармония в разцъфнали растения, или пък студийния израз на голото човешко тяло и мн. др.

Найден участва със серия от пейзажи, разкриващи интересния ландшафт на местния регион Оверн, тайните на неговите красоти, често закътани в нетолкова популярни и туристически посещавани места. „Неповторимите природни форми на този планински вулканичен район ми напомнят често родната България – планината, гората, дървото, реката имат сходен характер. Удовлетворение ми носят опитите да запечатам настроенията на природата, да откривам и показвам нейната красота през всички годишни сезони“, споделя великотърновският фотограф.

Различното, с което предизвиква вниманието Найден, е класическата аналогова технология на изпълнение на творбите му. Неговата предпочитана камера е голямоформатният Linhof. Предимствата на тази технология според неговия опит са, че снимковият образ се изгражда върху емулсионния слой на плаката, съдържаща многобройни зрънца с нееднородна структура, чрез което се улавят по-добре нюансите на изображението, за разлика от цифровото изображение, състоящо се от пиксели с еднаква големина. От друга страна, този тип камера позволява накланяне и децентрализирано позициониране на обектива, чрез което пък се постига по-голяма дълбочина на картината – особеност, от която са лишени голяма част от цифровите фотоапарати. Друго предимство, или по-скоро предизвикателство, е, че този тип снимане предполага по-голяма прецизност и комплексни познания на твореца при избора на ракурса на снимане съобразно съществуващите в момента светлинни условия, тъй като броят на кадрите е ограничен от икономическа гледна точка, а и крайният резултат не може да бъде проверен веднага (както на екрана на цифровата техника).

Тази изложба поставя отново актуалния и често дискутиран въпрос за бъдещето на аналоговата фотография – дали тя ще остане елитарна, дали ще привлича все повече привърженици сред младите фотолюбители, или просто ще остане в историята като един вдъхновяващ прийом на старите майстори…

„Янтра ДНЕС”
сн. личен архив

loading...
Пътни строежи - Велико Търново