Даниела и Янко влагат любов и магия в ушитите от тях дрехи с българска шевица

Публикувано: пт, 19 май 2017 | Прегледи: 2634
Намали шрифта Увеличи шрифта
виж галерията

Семейството показа дизайнерските си виждания на Събора на овцевъдите

Младото семейство на Даниела и Янко Кередчиеви от София с много любов и магия изработват народни носии и шият дрехи с българска шевица. И двамата са текстилни инженери, а Даниела споделя, че независимо от модерните времена, в които живеем, се наблюдава приятно завръщане на фолклорната украса. Българските шевици отново стават част от облеклата на дизайнерите. Своите дизайнерски виждания за шевицата върху ризи, рокли, престилки, детски дрехи и народни носии Даниела и Янко представиха на щанд на Събора на овцевъдите в България, който се проведе преди дни до Петропавловския манастир. Те имат и две прекрасни момченца – Анастас и Христо. Анастас е на 7 години и сега завършва първи клас. Момченцето също се интересува от българската шевица, но е още малък. Помага на мама и тате в изложенията, на които участват, а също е малкият манекен в семейството, който носи дрехи с българската шевица.
Даниела казва още, че българската шевица крие мистични загадки в своите древни и антични символи и поставянето им върху дрехите съвсем не е случайно. Те предпазват от зли мисли и влияния. Жените са слагали задължително шевица по ръбовете на женските кърпи за глава, по края на долната риза, на ръкавите и чорапите на женската и мъжката дреха. Шевицата защитава човека, пази го със своя магнетизъм на животни от природата, символизиращи нейните закони.
Даниела и Янко първо са завършили текстилни техникуми – тя в Плевен, а той – в Смолян. Специалността е проектиране и художествено оформление на облекло. След това Даниела следва в Габровския университет текстилна техника и технологии, взима и допълнителна специализация да преподава в техникуми. Янко следва в София, сега има и майсторско свидетелство за изработване на народни носии.
Двамата разказват, че всички мотиви, които влагат в облеклата, са взети от автентични стари модели, карета, кърпички, ризи, престилки. Взимаме една стара риза и я пресъздаваме наново с нови материали. Правим повече машинна бродерия, софтуерът е специален, за да може да пресъздаде модела. Даниела добавя, че използват всички елементи от северняшки, тракийски и др. носии. Ето това е елбетица, която идва още от древността и се среща не само в българското везмо, но и в източната култура, показва дреха дизайнерката. Елбетицата пресъздава кръговрата на живота и съдбата и се появява на Балканите още в античността. Даниела обяснява още, че тази шевица е с характерни животински образи, които са се пренесли и в строителната украса на прабългарските дворци и крепости. И тук животинските символи са се считали като закрила. Има и елбетица с растения, която пък показва силната връзка с природата. С времето тази шевица се преплита с други мотиви и така тази красива бродерия се превръща в задължителна част от декорацията на българската народна носия в цяла България.
Имаме северняшка носия, характерна с дълга риза и богата престилка, но сме изработили и ризи от тракийския и от родопския край, а тази е на шопските баби. Тя е пресъздадена от стара носия за участието на Бистришките баби, които участваха във фолклорни изяви, посочва Даниела, която добавя, че мотиви от българската шевица те изработват и върху сувенири, кърпи, каренца, торбички, ластичета и др. Те са твърде интересни за чужденците, но и много българи ги търсят, за да занесат нещо българско на роднините си в чужбина.
Даниела и Янко разказват, че имат екип, който изработва и ръчни шевици, интересът към тях е голям. И особено за сватби, двойката предпочита дрехите да са бродирани ръчно и с лично и конкретно послание. Такива дрехи се правят и за кумовете, а също и за кръщенета. Даниела признава, че любимата ѝ шевица е от Ловешкия край и символизира кръговрата на живота.
А що се отнася до това, как едно младо и съвременно дизайнерско семейство се е ориентирало към шевицата като мотиви на дрехите си, то нежната половинка признава, че и на двамата им е много интересно. Всеки символ носи своя заряд и всяко ново нещо, което правим, ни зарежда по различен начин. Намерили сме стари книги и се учим от тях, а сега има и нова литература за старата българска носия. Даниела и Янко четат и специализираното списание на великотърновската работилница “Седянка”. Ако човек има желание, има източници, от които може да се научи. Младата жена е категорична, че народната шевица в дрехите провокира интереса на българина и е едно ново начало за модерното облекло, предаващо нова визия за народност. Освен това шевицата носи своята красота, любов, жизненост и тайнственост, които се прехвърлят върху човека, който ги облича, но без да се натрапват. По този начин модерният българин подчертава своята индивидуалност, завръщайки се по нов начин към традициите ни, казва Даниела.
Освен това Кередчиеви са категорични от опит, че ръкоделието, макар и машинно, е специфична форма на медитация. Когато човек бродира, освобождава съзнанието си от всичко, то е в покой. Същевременно човек наблюдава фигурите на шевицата, които имат енергийно въздействие. А това е изключителен начин за възстановяване на женската енергия. Според Даниела, бродерията е изконна даденост на българската жена и ако иска тя да се предпази от негативните предизвикателства на модерното време, трябва да се занимава с ръкоделие. Защото колкото по-близо сме до нашата автентичност, ще устояваме срещу злото.
Сега мечтата на дизайнерското семейство е да продължават да се развиват в своята област на етно модата, която все повече завладява света.
Вася ТЕРЗИЕВА
сн. Даниел ЙОРДАНОВ

Повече в Общество
Затвори